Traseul Satu Mare – Carei

Și totuși? De ce am ajuns eu să scriu despre asta? … Sincer, chiar nu mă consider “doctor” în geografie. Dar poate găsim împreună un remediu să ne facem călătoriile mai puțin plictisitoare. Să luăm de exemplu traseul de la Satu Mare la Carei …. Pare sterp, fără nimic interesant dar, mai există și unele aspecte care pot fi evidențiate.  Am parcurs traseul în medie cam o dată pe lună în ultimii zece ani și, de fiecare dată, mi se pare din ce în ce mai scurt.

Ieșind din Satu Mare, îți atrage atenția imediat aspectul destul de neted al Câmpiei Someșului, o câmpie joasă în continuă scufundare, a cărei altitudine nu depășește 100 m. Valea Someșului o putem identifica, în partea dreaptă a direcției de mers, după vegetația specifică râurilor. Totodată ne ies în cale ultimele centre comerciale sau mici zone industriale care fac conexiunea cu vatra primei localități: Decebal. Se remarcă în depărtare, pe partea stângă în direcția de mers, liziera pădurii de la Terebești, care ne va însoți până în apropiere de Carei. Satul Decebal este tipul clasic de sat stradă, artera principală urmărind șoseaua europeană, iar de la aceasta pornesc câteva străzi secundare.

Înaintând prin Câmpia Someșului, lăsăm în urmă satul Doba, unde, se remarcă distanța destul de mare de la șosea pana la gospodarii și șanțurile destul de adânci. Peisajul este este puțin obturat și de aliniamentul de arbori de pe marginea drumului dar, nu ne scapă din vedere, pe partea dreaptă, satul Dacia.

Trecem și de localitatea Păulian iar imediat după aceasta, drumul traversează râul Crasna, al doilea râu ca lungime din județ. Râul este îndiguit pe întreaga lungime în județ, Satu Mare fiind printre județele cu cea mai densă rețea de diguri din țară. De pe pod se observă în partea stângă o panoramă a satelor Moftinul Mare și Chilvaci. Peisajele agricole sunt întrerupte de peisajul lacustru de la Domănești și de pâlcuri de stepă, care sunt mai vizibile venind dinspre Carei. Fizionomia reliefului se schimbă și își fac apariția primele coline din Câmpia Careiului, cu altitudini ce ating 150 m iar din localitatea Moftinu Mic până la Carei șoseaua străbate drept lanurile de cereale.

La intrarea în orașul Carei ies în evidență noile zone industriale, destul de bine conturate, iar după trecerea de nivel de cale ferată intrăm în orașul propriu zis. Calea ferată face conexiunea dintre orașele  Carei și Sărmășag – Zalău – Jibou. Aspectul clădirilor se schimbă, influențele austro-ungare împreună cu blocurile construite în perioada comunistă dând o notă cosmopolită orașului. În centrul orașului iese în evidență contrastul dintre Monumentul lui Vida Geza pe partea stângă și conacul renovat al grofului Karoly pe partea dreaptă care întărește ideea de îmbinare perfectă între vechi și nou. Nu trec neobservate nici Catedrala Ortodoxă pe partea stângă sau Parcul Central pe partea dreaptă,  acesta din urmă fiind o pată de culoare în peisajul urban al orașului.

Și cum toate drumurile converg spre centru  mă opresc și eu aici, să stau, să meditez în ce direcție o voi lua în continuare. Vă doresc drumuri bune.

de Vlad Ghise

Tag-uri: , , ,

Leave a Reply


2 + 7 =

Incarcare imagini

Daca ai fost aici, insoteste-ti comentariile cu imagini